Zaplešite z negotovostjo
Z vidika trenutnih razmer – gospodarska negotovost, podnebna kriza, nenehno spreminjajoča se tehnologija itd. – prihodnost morda ne izgleda preveč obetavno. Kar pogosto vodi do tega, da nas je prihodnosti strah. In kadar nas je strah, pogosto sprejmemo neracionalne odločitve. A prihodnosti, pravi futuristka in govornica na letošnjem Svetovnem gospodarskem forumu Tanja Schindler, se ni treba bati niti nam ni treba biti pesimistični.
Prihodnost ima, tako Schindler, dve različni perspektivi: potisk in poteg (ang. push & pull). Potisk, kot so npr. trendi, prihaja iz sedanjosti v prihodnost. Poteg pa zaznamujejo tiste podobe prihodnosti, ki nas vlečejo vanjo. Vmes se dogaja ples z negotovostjo. Vedno se pojavijo dogodki in situacije, ki jih ne pričakujemo, a moramo biti sposobni sprejemati odločitve, čeprav natančnega izida ne poznamo.
Prihodnost ni linearna
Prihodnost, čeprav si jo velikokrat napačno zamišljamo linearno, po mnenju Schindler obstaja v treh prostorih: kot prostor raziskovanja, prostor večdimenzionalnosti (vedno obstaja več možnosti pred nami) in kot ustvarjalni prostor, saj vsaka odločitev oblikuje prihodnost. Zato prevzemite odgovornost za prihodnost. »Predvsem pa razmislite, kakšna je prihodnost, v kateri želite živeti; prihodnost, ki je dobra za cel planet.«
Strateško predvidevanje – navigacijski sistem po prihodnosti
Strateško predvidevanje nam pomaga delovati kot navigacija po zemljevidu, ki po več različnih poteh vodi v prihodnost. V organizaciji morate najprej ugotoviti, kdo ste in kakšne so vaše zmožnosti, nato pa ustvariti scenarije oz. slike prihodnosti. V sredini imejte zemljevid, vi pa raziščite različne poti, ki naj vključujejo trende, porajajoče se izzive, signale, ki jih opazite, in vsako odločitev, ki jo sprejmete. »To je prostor strateškega predvidevanja, kjer ne le ukrepate glede na trenutno dogajanje, temveč tudi oblikujete prihodnost in se usmerjate k tisti poti, ki vodi v vašo želeno prihodnost.«
Veščine prihodnosti in miselnost, naravnana v prihodnost
V prihodnosti bo pomembnih veliko veščin, kot so empatija, kreativnost, sistemsko in kritično razmišljanje, sodelovanje, komunikacija. Pomembno je, da se naučimo, kje najti informacije, kaj je resnično in kaj lažno, kakšno znanje nas obdaja in kako ga etično uporabiti. Nujno je tudi, da razvijemo pismenost prihodnosti – kako si predstavljamo prihodnost in kako o njej razmišljamo. Vse to združuje miselna naravnanost v prihodnost (ang. future mindset).
V prihodnosti ne boste ostali relevantni igralec na trgu, če boste vaš izdelek ali storitev samo potisnili naprej, v prihodnost. Relevantni boste, če danes poiščete izziv v prihodnosti in najdete način, kako ga lahko vi pomagate rešiti.
Kaj nam pomaga, da se naučimo o prihodnosti razmišljati drugače? »Bodite radovedni, bodite pogumni, razvijajte nove pristope, raznolikost, razmišljajte izven okvirjev in raziskujte alternative,« pravi Schindler.
Razmišljate 10 ali 20 let vnaprej
Osredotočite se na osnovne kompetence, znanje, veščine in sposobnosti zaposlenih. Nato poglejte prihodnje izzive, kot sta npr. trajnost in zdravstvena oskrba, ter razmislite, kako lahko pomagate te izzive rešiti. Tako lahko ostanete relevantni igralec v prihodnosti – ne s potiskom svojega izdelka v prihodnost, temveč z iskanjem izziva v prihodnosti in iskanjem načina, kako ga rešiti.
Pripravite se na vesoljsko misijo
Predstavljajte si, da vaša organizacija za nalogo dobi raziskati vesolje. Zagotovo pa se ne bi v vesolje podali brez priprav: brez prave ekipe, brez potrebnih znanj in veščin, brez cilja oz. destinacije. Enako se lahko pripravimo na prihodnost: z jasnim namenom, vizijo, načrtom, veščinami ter s pravo ekipo.