Mark Cuban: “V Sloveniji imate izjemen podjetniški duh”

Ekskluziven pogovor za MQ revijo z Markom Cubanom, ameriškim miljarderjem in serijskim podjetnikom, ki meni, da je posel bolj naporen od športa: v poslu tekmujemo vsak dan, ves dan.

Mark Cuban je 63-letni ameriški milijarder, poslovnež in investitor, ki je s premoženjem štiri in pol milijarde dolarjev na 247 mestu Forbsove lestvice najbogatejših. Čeprav ga v Sloveniji najbolj poznamo po lastništvu košarkarskega kluba Dallas Mavericks, je zanimiv tudi kot poslovnež, ki je svojo pot začel v delavski družini in s prodajo od vrat do vrat. Ko je poleti obiskal Slovenijo zaradi podpisa pogodbe z Luko Dončićem, smo ga povabili k pogovoru.

Z Markom Cubanom se je ekskluzivno za MQ revijo in MQ portal pogovarjala Petra Juvančič, izvršna direktorica Združenja Manager. Foto: Matjaž Rušt, Dnevnik

V Sloveniji vas večinoma poznamo zaradi košarke in Luke Dončića. Vendar ste predvsem pomemben poslovnež in vlagatelj. V koliko podjetjih ste trenutno lastniško oziroma upravljavsko vključeni?

V več kot 150-ih podjetjih. Večino teh podjetij predstavljam na svojem blogu www.markcuban.com. Eno od mojih podjetij, Synthesia, ima tudi zaposlene v Sloveniji, večinoma gre za programerje. Ugotavljam, da imate v Sloveniji izjemen podjetniški duh, veliko tehnološkega znanja, dobre povezave in startup ekosistem, zato upam, da bom imel pri vas sčasoma še več poslov.

Odrasli ste v delavski družini in svojo kariero začeli kot natakar, kasneje pa kot prodajalec od vrat do vrat. Danes je vaša zgodba videti kot ameriške sanje. Kako pa je bilo, ko ste bili mladi, o kakšni karieri sanjali?

Vse, kar sem si želel, je postati podjetnik. Nisem pa vedel, v katerem poslu. Mislil sem si, da bom skozi svoje delo to že 

Spodletelo mi je večkrat. Vendar ni pomembno, kolikokrat nam v življenju spodleti. Dovolj je, da nam enkrat uspe!

nekako ugotovil. A je potem kar dolgo trajalo, naposled pa se je zgodilo.

Svoje podjetje sem si želel imeti že kot otrok. Odločitev pa sem sprejel, ko so me odpustili iz podjetja, v katerem sem prodajal programsko opremo. Bil sem povsem brez denarja. Tako da nisem imel česa izgubiti in sem šel na svoje. In tako se je začelo.

Eden od “bogatih in slavnih” ste postali, ko ste svoje podjetje Broadcast prodali Yahoo-ju. Kako ste se počutili v tistem trenutku, ko ste postali milijarder?

Bilo je neverjetno. Čudovito! Sedel sem pred računalnikom in v trenutku, ko se je to zgodilo, sem zaplesal. Nikoli si namreč nisem predstavljal, da je nekaj takega mogoče. Zato tega uspeha nikoli ne jemljem za samoumevno, to zelo cenim in vem, da je bogastvo le majhen del tega, kar sem.

Iz vaše poslovne poti bi lahko sklepali, da imate zelo radi medije, zlasti televizijo in TV produkcijo. Ste soustanovitelj podjetja 2929 Entertainment, kjer je nastal film Lahko noč in srečno z Georgeom Clooneyjem. Je medijska produkcija vaša strast ali tudi na to gledate predvsem kot na eno od svojih investicij?

Imam samo veliko srečo. Vedno poskušam delati stvari, ki se mi zdijo zabavne. Pa naj gre za sodelovanje v oddaji Shark Tank, snemanje filmov ali vlaganje v podjetja. Moje vodilo je, da če ni zabavno, tega ne bom počel.

Omenili ste oddajo Shark tank, v kateri sodelujete kot investitor. Ko razpravljate o poslu z ljudmi v oddaji, kaj iščete? Kaj bi rekli, da je ključna sestavina podjetništva in vodenja, zaradi česar so podjetja uspešna?

V vsem tem iščem predvsem podjetja, ki so drugačna, ki se na nek način razlikujejo od drugih. Poleg tega so mi zanimiva tista, ki jih vodijo podjetniki, ki jim je mar in so tudi predani svojim podjetjem. Podjetniki, ki delujejo na način, da imajo svoje podjetje in proizvode ali storitve, ki jih ponujajo, tako zelo radi, da si to želijo deliti z drugimi in osrečiti svoje stranke.

Vedno kažete veliko strast do športa in poslovanja. Spomnim se, da ste rekli, da je za uspeh potrebno trdo delo. Kaj se lahko še naučimo od športa?

Iz športa se lahko naučimo zelo veliko. Najprej je dobro vedeti, da je posel še bolj konkurenčen od športa. Tu ni letnih časov, obdobij mirovanja. V poslu tekmujete vsak dan, ves dan.

Drugič, tako kot pri športu tudi za delo velja,

Eno od mojih podjetij, Synthesia, ima tudi zaposlene v Sloveniji, večinoma gre za programerje. Ugotavljam, da imate v Sloveniji izjemen podjetniški duh, veliko tehnološkega znanja, dobre povezave in startup ekosistem, zato upam, da bom imel pri vas sčasoma še več poslov.

da bolj kot treniraš in se pripravljaš, boljši boš tudi pri svojem delu. In ne nazadnje, podobno kot pri športu je tudi v poslu vse, kar lahko neposredno sam nadzoruješ, samo svoj trud.

Smo v obdobju pandemije, ki je prizadela svet na globalni ravni. Kako vidite prihodnji razvoj v (post)pandemični dobi? Veliko se pogovarjamo o novih poslovnih modelih in digitalizaciji. Kaj smo se naučili, kje vidite nove priložnosti, izzive?

Živimo v obdobju neskončnega toka inovacij, od umetne inteligence do kripto valut in blockchaina. Vedno bo tu nekaj novega, zato je za vse nas velik izziv in priložnost, da se nenehno učimo. Če bomo to znali, bomo vedno pripravljeni in na pravem mestu.

Vam je kdaj spodletelo? Ste kdaj vložli v podjetje, ki je propadlo? Kaj ste se naučili iz takšnih situacij?

Spodletelo mi je večkrat. Vendar ni pomembno, kolikokrat nam v življenju spodleti. Dovolj je, da nam enkrat uspe!

Pred več kot desetletjem ste dejali, da je internet za stare ljudi, da je mrtev. Kaj ste mislili s tem in kako gledate na to danes?

To pomeni, da je postal nekaj povsem vsakdanjega, kot na primer elektrika. (smeh)

Zaključiva s športom, ki nas je povezal. Kakšni so vaši cilji z ekipo Dallas Mavericks za to sezono?

Navdušen sem nad to sezono. Mislim, da imamo priložnost biti ena najboljših ekip v ligi NBA in se boriti za naslov prvaka. Ključ do našega uspeha je naša obramba. Vemo, da koš znamo zadeti. Če bomo znali biti tudi dobra obrambna ekipa, imamo odlične možnosti za zmago.

In izjemno mi je všeč, da imamo Luko v naši ekipi. Je odlična osebnost na igrišču in izven njega. Uči se, kako postati dober vodja soigralcem, ki se po njem zgledujejo. Ne bi si mogel želeti nikogar boljšega, da bi okoli njega gradili ekipo!

Petra Juvančič je izvršna direktorica Združenja Manager. Članek je bil objavljen v MQ reviji št. 49, novembra 2021.