Slovenski prebojniki osvajajo kupce po vsem svetu
Uspešne zgodbe slovenskih mladih zagonskih podjetij, ki so se uveljavila v segmentu B2C tudi v tujini. Kaj jim je skupnega? Vsi zaposlujejo lastne kadre in posle vodijo iz Slovenije.
Ko pomislimo na določeno državo, recimo Švico, si ne moremo kaj, da ne bi pomislili tudi na uro in čokolado. Ko tako pomislimo na Slovenijo, pomislimo denimo na Radensko in Argeto. Čeprav nista več v domačem lastništvu, sta v kolektivni zavesti še vedno vpisani kot »naši«. Imamo pa v Sloveniji že veliko novih prebojnikov, ki v segmentu, ki izdelke ponuja končnemu potrošniku (B2C), osvajajo ne le domači trg, ampak se uvrščajo v sam vrh tudi na tujih. Pogledali smo, kdo so novodobni slovenski šampioni, ki so v nekaj letih iz majhnih zrasli v velike.
Močna čustva ustvarijo milijone
V Hooray Studios, ki jih bolje poznamo kot Male junake, so do danes prodali že več kot milijon izvodov knjig. Personalizirane knjige niso več namenjene le otrokom (nad njimi so navdušeni tudi tuji zvezdniški starši), ampak postajajo vse močnejši tudi v segmentu za odrasle. Kot nam je zaupal soustanovitelj in direktor Hooray Studios Rado Daradan so pred kratkim ustvarili še produkt, v katerega lahko vključijo tudi hišne ljubljenčke. Kako jim je v le nekaj letih brez večjega začetnega kapitala uspelo ustvariti več deset milijonov prihodkov na leto? Z jasno vizijo in ciljem – razveseliti bližnje, spomniti na dragocene vezi med nami in spodbuditi več pozitivnih čustev.
»Kot kaže, smo ravno z izvabljanjem pozitivnih čustev drugačni od ostalih izdelkov na trgu. Lahko se pohvalimo, da nam uspeva v jok spraviti celo tetovirane moške z dolgimi bradami. Njihove žene na spletu objavljajo posnetke prvega branja naših knjig in prav tekmujejo med seboj, kateri mož bo prvi zajokal. Ti trenutki so za ekipo največja možna nagrada in so poleg kreativnosti ter znanja največje gonilo napredka,« je dejal Daradan.
Popoln polom, ki jim je dal zagon
Kljub temu uspeh ni prišel slučajno in čez noč, saj so prvo leto doživeli popoln fiasko na Hrvaškem in v Avstriji ter oba trga hitro zaprli. »Že od začetka smo se zavedali, da samo s prodajo na dvomilijonskem trgu ne bomo mogli vzpodbujati kakovostnega razvoja. V Avstrijo in na Hrvaško sva vstopila nekoliko naivno in nepripravljeno, kar nas je skoraj stalo obstoja, a je bil ta neuspeh pri sosedah ključna lekcija, zaradi katere sva spremenila (s soustanoviteljem Micom Melanškom, op. a.) razmišljanje glede 45 večjih in manjših postavk, kot so cenovna politika, zasnova produkta, logistika, lokalizacija zgodbe. Ker če recimo šala v nekem okolju ne deluje, ni važno, kako slovnično pravilno je prevedena,« pojasni Daradan.
Danes so prisotni na 12 tujih trgih, kjer so v letu 2020 skupno ustvarili zavidljivih 36 milijonov evrov prometa. Če so prej iskali uveljavljene avtorje in ilustratorje za pomoč
V Hooray Studios so se že od začetka zavedali, da samo s prodajo na dvomilijonskem trgu ne bodo mogli vzpodbujati kakovostnega razvoja. V Avstrijo in na Hrvaško so vstopili nekoliko naivno in nepripravljeno, kar jih je skoraj stalo obstoja, a je bil ta neuspeh ključna lekcija.
pri nastajanju knjige, so kasneje v lastni režiji prevzeli produkt od ideje, zasnove in tudi končne izvedbe. Posledično so iz skromne ekipe sedmih ljudi prišli na 120 sodelavcev; ilustratorjev, dizajnerjev, avtorjev, tehničnega kadra, urednikov … »Skratka vseh potrebnih, da pod isto streho nastane končni produkt, ki ga potem tudi sami prodajamo in podpiramo. V tem smislu smo veliko bolj kot klasično založništvo podobni hollywoodskim studiem, ki ustvarjajo popularne serije,« razlaga sogovornik.
Kadre z lahkoto pritegnejo v Slovenijo
Svoj studijo vodijo iz Slovenije, imajo pa tudi lastna distribucijska podjetja v ZDA in Veliki Britaniji. Da so iz Slovenije, ni ovira pri iskanju kadrov: »Ravno to, da prihajamo iz lepe, male in varne države, je razlog, da se ljudje tudi iz tujine radi preselijo k nam.«
Doprinos Hooray Studios k ugledu države je prepoznala tudi javna agencija Spirit, ki jih je imenovala za ene izmed ambasadorjev nacionalne kampanje I Feel Slovenia. Green. Creative. Smart., ki s svojimi trajnostnimi, inovativnimi in pametnimi rešitvami bistveno pripomorejo k prepoznavnosti Slovenije.
Istočasno delajo z razvojniki Appla in Googla
Uspeh ni bil slučaj niti pri razvoju zagonskega podjetja Chipolo, ki se je potrošnikom prvič predstavilo s kampanjo na Kickstarterju leta 2013 in v 25 dneh zbralo 300.000 evrov. Kot pove Primož Zelenšek, soustanovitelj in direktor podjetja, jih je po tem kontaktiralo veliko distributerjev iz tujine, s čimer so začeli preboj na tuje trge, ustvarjeni prihodki tam pa še danes predstavljajo večino njihovih prihodkov.
»Posel se je začel širiti z dodajanjem novih trgov in prisotnostjo na spletnih platformah ter s povečevanjem produktnega portfolia. Vsi segmenti podjetja so z leti rastli in se izboljševali, z več izkušnjami in povezavami pa smo postajali konkurenčnejši. Drugačni smo zagotovo v tem, da imamo celoten razvoj, marketinško, prodajno ekipo in proizvodnjo v hiši. S tem smo hitri in prilagodljivi. Moram pa poudariti, da se v zadnjem času trg pametnih iskalnikov bliskovito spreminja, saj sta se naši kategoriji pridružila Apple in Samsung, z naslednjim letom pa še Google. Chipolo je v tem trenutku verjetno edino podjetje na svetu, ki istočasno dela z razvojnimi ekipama Appla in Googla. Rezultat sodelovanja je Chipolo ONE Spot, prvi iskalnik na svetu, ki je deloval z aplikacijo Apple Find My,« pove Zelenšek.
Njihov največji izziv je trenutno, kako »s prisotnostjo na manj trgih doseči enako prodajo in kako pridi do kupcev na trgih, kjer smo že prisotni,« pove sogovornik. Segment, v katerem delujejo, torej iskalnik osebnih stvari, je namreč relativno nov in ga ljudje niso navajeni uporabljati.
Premalo kadra z B2C izkušnjami na mednarodnih trgih
Drug izziv pa so kadri. Kljub temu da imajo skupino prodajalcev v Kanadi, ZDA, Veliki Britaniji, Nemčiji in Singapurju in jih vodijo iz Slovenije, je po besedah Zelenška pri nas težava, da ni veliko podjetij, ki delajo končne B2C produkte, ki bi jih prodajali po celem svetu. Zato tudi nimamo veliko kadra, ki ima takšne izkušnje. »Na sploh so v Sloveniji kadri izziv. Občutek imam, da nimamo jasne vizije, katere dejavnosti so nam prioriteta, zato vlada razpršenost kadrov, kar pomeni avtomatsko manjši bazen.«
Tujci nimajo nobene prednosti
Pot so na platformi Kickstarter začeli tudi v podjetju MYEQUA, ki danes proizvaja elegantne stekleničke iz nerjavnega jekla, stekleničke brez BPA ali stekleničke iz stekla, ki so na voljo v kar več kot 120 modelih, pred tem pa so se predvsem na skandinavskih trgih proslavili z odmevnimi skodelicami v obliki roga – goat mug, ki tudi do dve uri ohranja temperaturo pijače.
Svoj uspeh pripisujejo trdemu delu in razumevanju
V Sloveniji ni veliko podjetij, ki delajo končne B2C produkte, ki bi jih prodajali po celem svetu. Zato tudi nimamo veliko kadra, ki ima takšne izkušnje.
potrošnika in trendov. »Zares drži rek, da moraš biti ob pravem trenutku na pravem mestu. Podjetje sem odprl leta 2009, takoj po študijski izmenjavi. Tam sem spoznal, da tujci razmišljajo zelo podobno kot mi in nimajo nikakršne prednosti pred nami. Evropa je postala povezana in že 10 let nazaj smo v pisarno v Ljubljani uspeli privabiti tujce, ki so pokrivali svoje trge. S tem smo prebili led na tujih trgih, potem pa so nas tuji partnerji kar sami začeli iskati,« pove Anže Miklavec, ustanovitelj in direktor, ki vse vodi s sedeža v Ljubljani, po svetu, v ZDA in Aziji, pa ima še dva logistična centra.
Prvi na svetu
Med prebojnike, ki jim je uspelo osvojiti potrošnike po celem svetu, je treba uvrstiti še outfit7 z Govorečim Tomom, ki kljub prodaji Kitajcem sedež in razvoj podjetja ohranja v Sloveniji. Spregledati pa ne gre niti podjetja Flaviar, ki z inovativnim naročniškim modelom prodaja izbrane alkoholne pijače in ima lastno aplikacijo za ocenjevanje pijač, svojevrsten IMDb za ljubitelje žganice. Flaviarju je denimo od investitorjev že večkrat uspelo zbrati zajeten delež sredstev, v ZDA, kjer ustvarijo glavnino prihodkov, pa so že prevzeli glavnega konkurenta, s čimer so postali vodilni na svetovnem trgu.