Gen Z: Digitalni domorodci

Digitalni svet je njihov naravni svet, saj jim je ta položen v zibelko. »Prepričan sem, da bodo nosilci tega razvoja v prihodnosti,« pravi generalni direktor NIL, Beno Ceglar, ki smo ga kot managerja povabili, da pokomentira nekaj ‘trditev’ o GenZ. »Iskanje smisla je njihova ključna motivacija za delo. Potrebujejo proste roke za delo, obenem pa občutek močne podpore in stalne povratne informacije,« še dodaja.

Beno Ceglar, generalni direktor, NIL

So zahtevni potrošniki. 

Svoje potrošniške potrebe in navade bolj povezujejo s svojimi prepričanji in usmerjenostjo. Pripadnost določenim etičnim skupinam, družbenemu okolju ali pa vsaj sledenje prepričanju svojih (globalnih) vzornikov opravičujejo tudi v kontekstu nakupov. Pri tem jim njihova tehnološka spretnost in raznovrstna računalniška dostopnost do informacij o izdelkih izjemno pomaga.

Od delodajalcev pričakujejo pravično plačilo in da jim bodo dali čas za zasebno življenje.

V IT-industriji je sorazmerno težko pridobiti njihovo dolgoročno naklonjenost, saj je to generacija mladih na začetku kariernih poti, ki se želi preizkusiti na različnih področjih. So zelo ambiciozni, zahtevni, tudi kritični. Zavedajo se svoje veljave v podjetju. Če so ustrezno sprejeti, razumljeni, upoštevani, predvsem pa če jim je delo zanimivo, dinamično, raznovrstno, lahko stkejo zelo močno zvezo z delodajalcem. Želijo slediti svojim življenjskim ciljem in vrednotam in pri tem pričakujejo podporo poslovnega okolja, kjer delujejo.

Zavedajo se, da si morajo stvari, ki si jih želijo, prislužiti, in da se vse lahko spremeni z danes na jutri.  

Navdušuje me, da uvajanja sprememb ne vidijo tragično. Jemljejo jih  kot nujni del svoje rasti, učenja, kariernega razvoja. Hitreje prehajajo v zrelostno dobo. Če podjetje želi uvajati spremembe, so idealni partnerji, saj si želijo dinamičnega delovanja.

So obetavni podjetniki: 73 % jih sanja, da bodo imeli svoje podjetje in uresničili svojo podjetniško idejo.

Se absolutno strinjam. Ne bojijo se preizkusiti na lastni podjetniški poti. Znajo biti ustvarjalni, kreativni. Ob pomanjkanju kadrov je to morda še toliko bolj izpostavljeno. Tudi v kontekstu možnega hibridnega ali povsem virtualnega delovanja, kjer svojo iznajdljivost z internetnimi orodji s pridom izkoriščajo. Glavni motivi so jim izkušnje, učenje in lasten razvoj. V tem pogledu je tudi neuspeh sprejemljiv in del osebnega razvoja.

Maša Košak, predstavnica GenZ, članica skupine Manager na kvadrat

Rojeni s(m)o v tehnologijo.  

Tehnologija omogoča povezovanje in dostop do podatkov takoj, ko jih želim ali potrebujem. In ponavadi jih zelo potrpežljivo potrebujem: TAKOJ. V udobju tehnološkega luksuza si težko predstavljam, da ne bi imela več možnosti prižgati svoje serije s tremi kliki na telefonu in jo predvajati od točno tiste sekunde naprej, kjer sem ostala včeraj.

Pri učenju s(m)o zelo samostojni. Naši učitelji so youtuberji.

To težko komentiram in se ne strinjam v celoti ali za vsa področja. Ja, določene vsebine res hitreje in lažje najdem na – recimo – YouTubu. Skoraj vedno pogledam ‘travel’ vloge, preden odidem na potovanje. Ne vem, kaj menijo moji so-GenZ-jevci, ampak zame YT in druga omrežja nikakor ne nadomestijo klasičnih izobraževalnih ustanov/načinov, so pa njihov odličen komplement. Duolingo je top, ampak jaz rabim strukturirana pravila slovnice.

S(m)o generacija podob in slik (resničnih ali virtualnih) ter emotikonov. Potapljamo se v multitasking in v spiralo hiperpozornosti. 

S (hitrejšim) dostopom do več informacij in več dražljajev iz okolja je naša pozornost bolj razpršena, potrpljenje nižje, za našo pozornost se je zato težko boriti. Ampak v resnici smo na boljšem – za našo pozornost bo potrebnega več inputa, humorja in zanimivih vsebin. Želimo si pristnosti znamk in komunikacije, ki se vsaj zdi ‘1 na 1’. Teleprodaje ne bom gledala, bom pa RyanAirov TikTok, ki je – mimogrede – vrhunski primer komunikacije z GenZ.

V svojem bistvu s(m)o altruisti: 60 % bi delalo nekaj, kar bi pomagalo izboljšati svet.  

Tega ne morem komentirati, ker ne poznam raziskave in statistike. Če izhajam iz sebe, menim, da smo bolj okoljsko naravnani kot druge generacije. Ampak je to samo moje, podatkov ne poznam. Mogoče je tudi to naša lastnost, bi bilo pa zanimivo raziskati, koliko dezinformacij se širi o GenZ v primerjavi z drugimi generacijami. 

Prispevek je bil objavljen v 51. številki MQ revije.