Ste na ‘ti’ z genUI?

Saša Gnezda

Konec leta 2022 je v javnosti završalo. Luč sveta je ugledal ChatGPT. Njegov cilj, omogočiti smiselno in uporabno interakcijo ljudi z UI pri nalogah, kot so ustvarjanje vsebine, učenje in avtomatizacija. Zaradi zmožnosti generiranja odgovorov, zelo podobnih človeškim, je pritegnil izjemno pozornost uporabnikov pa tudi skeptikov, saj so vzniknili pomisleki o etičnosti in možnosti zlorab. A to orodje generativne umetne inteligence (gen UI) še zdaleč ni edino. Katere uporabljate vi?

Orodja genUI, kot je denimo ChatGPT, so lahko vaši pomočniki pri marsikaterem opravilu. Prednost teh orodij mag. Maja Novak, strokovnjakinja za implementacijo orodij UI pri delu iz We4You, Zavoda za izobraževanje, vidi v tem, da »prevzamejo vaša rutinska, ponavljajoča se in časovno potratna opravila z nizko dodano vrednostjo«. Metaforično rečeno, doda Novak, orodja genUI delujejo kot gospodinjski aparati, ki namesto vas postorijo marsikatero ‘nehvaležno’ delo. »Orodja umetne inteligence omogočajo avtomatizacijo delovnih procesov, zaradi česar se vi lahko osredotočite na bolj pomembne in strateške naloge, ki zahtevajo kreativnost in kritično razmišljanje,« razloži.

Dober poziv je jasen, specifičen in vsebuje dovolj konteksta, da lahko orodje genUI natančno odgovori. Pomembno je vedeti, da moramo vključiti vse ključne informacije – kaj, kje, kdaj, kako – da bo odgovor čim bolj natančen.

Nova vsebina iz obstoječih vzorcev
Začnimo na začetku. »UI kot splošen pojem zajema širok nabor tehnologij,« poudarjata prof. dr. Peter Trkman indr. Luka Tomat s Katedre za poslovno informatiko in logistiko na Ekonomski fakulteti UL, ki se med drugim ukvarjata tudi s poslovno analitiko in UI. Orodja, ki smo jih v tem prispevku vzeli pod drobnogled, pa so, poudarita, orodja generativne UI. Slednjo opredelimo kot UI za generiranje novih vsebin, npr. tekstov, slik, filmov, programske kode, glasbe idr., iz vzorcev obstoječih vsebin.

GenUI zna (skoraj) vse
Orodja GenUI lahko danes namesto vas opravijo naloge, ki so še pred nekaj leti zahtevala veliko dela. Naj gre za priporočilna pisma, programsko kodo, trženjsko strategijo, projektno prijavo, povzetek dolgega poročila, pripravo izobraževalnega programa. »Na naših delavnicah (op. a. pod okriljem CPOEF) smo prikazali, kako vam lahko pomagajo pri pripravi ustrezne trženjske strategije, protokola medicinske študije, prijave za službo, narediti SEO analizo, transkript sestanka z glavnimi sklepi in nalogami, analizo metod za PCR testiranje, serijo trženjskih e-mailov,« našteva Trkman.

Slepo zaupati generirani vsebini? Seveda ne. Edino, kar vam ostane, je lastno znanje. Če gre za nekaj zelo pomembnega, se posvetujte z nekom, ki področje obvlada. Ne zaupati lepo pripravljenim tekstom (ne)nadarjenih amaterjev.

Tomat eno izmed prednosti uporabe orodij genUI vidi »predvsem tam, kjer je potrebno hitro prebrati oz. pregledati daljše dokumente, pravilnike ipd. GenUI je zelo močno orodje pri obdelovanju/prebiranju/analiziranju daljših dokumentov. Odlično zna odgovarjati na vprašanja, uporabno je za pisanje sporočil, generiranje raznih idej, pripravo poročil ipd.« Pomemben del je po njegovem mnenju tudi iskanje informacij, saj ni potrebno pregledovati številnih spletnih strani, ampak nam orodja takoj ponudijo odgovor. A se je, opozarja Tomat, treba zavedati tudi omejitev oz. možnosti napačnih odgovorov, zato je informacijo potrebno preveriti v primarnih virih, ki pa jih orodja znajo tudi bolj ali manj pravilno navesti.

Bodite zahtevni – tudi do UI
Enako kot morate sodelavcem razložiti, kaj od njih pričakujete, je treba dati orodjem genUI dobra, jasna navodila, kaj od njih zahtevate. Bolj kot je poziv (ang. prompt) natančen, boljši izdelek boste dobili. »Dober poziv je jasen, specifičen in vsebuje dovolj konteksta, da lahko npr. ChatGPT natančno odgovori. Pomembno je vedeti, da moramo vključiti vse ključne informacije – kaj, kje, kdaj, kako – da bo odgovor čim bolj natančen,« svetuje Novak. Dodaja, da se s prvim ponujenim predlogom ne smemo zadovoljiti: »Prav tako pa je pomembno testiranje in prilagajanje pozivov, saj bo vsaka naloga morda zahtevala različne pristope.«

Nekaj malega o kredibilnosti in zaupanju
Na vprašanje, ali lahko zaupamo vsebini, ki jo ta orodja generirajo, je Trkman jasen: »Seveda ne. Edino, kar vam ostane, je lastno znanje: ‘In god we trust, all others must bring expertise’. Če gre za nekaj zelo pomembnega, se posvetujte z nekom, ki področje obvlada. Ne zaupati lepo pripravljenim tekstom (ne)nadarjenih amaterjev.« S tem se strinja tudi Tomat: »Ko gre za pomembno odločitev, je nujno potrebno podatke preveriti.« Če strokovnjaka nimate ravno pri roki, lahko vprašate drugo orodje genUI, kaj si misli, ali pobrskate po verodostojnih spletnih virih.

Katera orodja najpogosteje uporabljajo?

Maja Novak:
ChatGPT
- pomaga mi pri generiranju idej za objave na družbenem omrežju, sestavljanju ponudb za stranke, diseminaciji projektov, oblikovanju besedil, raziskovanju ter pregledovanju dolgih besedil. Perplexity mi omogoča natančne odgovore na širok spekter vprašanj, pri čemer vsak odgovor podpre z verodostojnimi viri. Tako lahko hitro preverim vire informacij. Ta platforma omogoča tudi učinkovito povzemanje obsežnih dokumentov in zapletenih tem. Z napredno funkcijo Pro Search lahko poglobljeno raziskujem specifične teme, kar je idealno za strokovno delo. TextBlaze je odlično orodje za avtomatizacijo besedil, ki omogoča hitro vstavljanje vnaprej pripravljenih vsebin in predlog, kar poveča produktivnost in poenostavi delovne procese.

Peter Trkman:
Chat GPT je klasika, ki zna vse. Claude je še nekoliko pametnejši in manj ‘naklada’. Mistral se trudi, je pa nekoliko primernejši za razvijalce. Potem pa je veliko orodij za specifično uporabo. Zapisnik sestanka s Colibri, povzemanje raziskovalnih člankov s Perplexity, kratka video predstavitev z Invideo, slika z Leonardom itd.Luka Tomat:
ChatGPT
, ker velja za ‘par excellence’. Copilot, ker še vedno upam, da bo uporabniška izkušnja boljša, kot je bila, in ker mi organizacija, v kateri delujem, zagotavlja licenco, s katero so podatki načeloma na varnem mestu. Perplexity, ker je hiter in navaja vire za svoje odgovore ter kaže tudi slike.

 Sogovorniki svetujejo

Kaj delati?Česa ne počnite?
Maja Novak✅Za vsako nalogo se odslej vprašajte, kako vam lahko pri izvedbi pomaga ChatGPT.
✅Testirajte različne pozive in ugotovite, kateri najbolj ustrezajo vašim potrebam.
✅Vsak rezultat, ki ga dobite, morate vzeti kot osnutek, ki ga je potrebno nadgraditi. Vsako pridobljeno informacijo je vedno potrebno preveriti. 
❌Ne pričakujte, da bo ChatGPT opravil vse namesto vas. To je vaš digitalni pomočnik, ki potrebuje zelo natančna navodila in usmerjanje.
❌Ne dajajte preveč splošnih ali nejasnih navodil, saj bodo rezultati neuporabni ali pomanjkljivi.
❌Ne vnašati podatkov, ki niso ‘vaši’. Nikoli ne vnašajte zaupnih informacij vašega podjetja ali strank.
Peter Trkman✅Igrajte se z možnostmi, vendar se tega čim prej lotite sistematično. Integrirajte orodja v svoje procese (ali pa celo spremenite procese).

✅Usposobite svoje domenske eksperte za uporabo genUI.

✅Vprašajte par orodij: »Kupujem nov pralni stroj [zamenjajte z vašim izdelkom/storitvijo]. Katere blagovne znamke mi priporočaš«? Če vašega podjetja ni na seznamu, razmislite, kako boste to spremenili.
❌Ne pasti v izmenjavo vrhunsko spiljenih GUI vsebin med sodelavci v in izven podjetja.
❌Prepovedati uporabo GUI orodij.
 
❌Se osredotočiti samo na generativno UI in pozabiti na vse ostale vrste.
Luka Tomat✅Preizkušajte vsa možna orodja in jih čim bolj ‘svobodno’ uporabljajte (vprašajte/zahtevajte karkoli, bodite vztrajni).
✅Vzemite si čas za spoznavanje orodja in pri kreiranju zahtev. Za dobre rezultate morate dati dobre vhodne podatke (oz. dober prompt).
 ✅Izkoristite napredne možnosti, ki jih ponujajo orodja (npr. izgradnja lastnega GPT-ja, če se izkaže, da je to potrebno). 
❌Za pomembne stvari nikakor ne slepo zaupati orodju.
❌Ne misliti, da orodje, ki zna narediti, kar želite, ne obstaja.
❌Vnašati v orodja podatkov, za katere ne želite, da se enkrat v prihodnosti bodisi pojavijo nekje na spletu bodisi gredo v bazo, v kateri lahko kdo preveri, kaj ste enkrat ‘čarali’ z nekim orodjem.
❌Ne prehitro obupati, če rezultati ne bodo takšni, kot ste jih želeli.
Saša Gnezda je glavna urednica v družbi Mediade.