Trajnostno voditi pomeni dolgoročno zmagovati

Klara Lukan

Leto 2030 se bliža, dosega trajnostnega sveta pa se zdi vse bolj oddaljen globalni cilj. Le 18 % trajnostnih ciljev napreduje v začrtani smeri Agende 2030. Kje je ključ do mobilizacije trajnostnosti? Podjetja in organizacije lahko z vključevanjem trajnostnih praks v svoje poslovanje pomembno prispevajo k uresničevanju trajnostnih iniciativ. Prav vi – vodje in managerji – imate moč, da z dolgoročno usmerjenim, odgovornim in inovativnim vodenjem obrnete poslovna jadra ter preusmerite tok v pravo smer. Primer proizvodnega podjetja Roletarstvo Medle dokazuje, da trajnostno vodenje ni le okras v poslovnem poročilu, ampak lahko deluje tudi v praksi – danes in na dolgi rok.
Naša življenja zaznamujejo številne globalne krize, od podnebnih ekstremov, pomanjkanja energentov in hrane, pandemije koronavirusa, vojnih stanj ter vse do nedavnih carinskih pritiskov Zahoda. Zaradi teh pretresov svet več ne zmore slediti 17 ciljem trajnostnega razvoja (ang. Sustainable Development Goals, v nadaljevaju SDGji), ki so bili z Agendo 2030 predstavljeni že pred desetletjem in v okviru katerih si članice Združenih narodov aktivno prizadevajo za dosego trajnostnega sveta do leta 2030.
Za uresničitev SDGs je v organizacijah potrebno razvijati odpornost, sposobnost prilagajanja spremembam ter predvsem dolgoročni pristop k vodenju. Trenutni napredek pa kaže na velika odstopanja – le 18 % zastavljenih SDG-jev napreduje v smeri (pre)ambicioznega načrta Agende 2030 (UN DESA, 2025, str. 4). Pogosto podjetja še vedno zasledujejo kratkoročne cilje in dobičke, s čimer se povsem izgubi dolgoročna usmerjenost k trajnostnosti. Kdo bo, če ne vodje, preusmeril tok v smer vizije trajnostnega sveta, ki bo kos globalnim izzivom?


Moč trajnostnega vodenja
Dandanes se podjetja soočajo z vse večjimi pritiski različnih deležnikov, da prevzamejo odgovornost za svoje vplive na tri temeljne stebre trajnostnega razvoja – okolje, družbo in ekonomijo. Po podatkih Svetovnega poslovnega sveta za trajnostni razvoj (angl. World Business Council for Sustainable Development, WBCSD) omogoča trajnostno vodenje večjo odzivnost, odpornost in konkurenčnost podjetij (WBCSD, 2024). Z vključevanjem trajnostnih praks podjetja ne le pripomorejo k družbenemu in okoljskemu napredku v skladu s SDG-ji, temveč lahko hkrati izboljšajo svojo finančno uspešnost (Spiliakos, 2018). Ključnega pomena je, da začnejo podjetja obravnavati trajnostno vodenje kot koncept, ki omogoča prenos načel trajnostnega razvoja v dejanske prakse vodenja.


23 praks trajnostnega vodenja
Model trajnostnega vodenja (ang. Sustainable Leadership Model, v nadaljevanju SLM) sta razvila Avery in Bergsteiner (2011, str. 38), ki predstavlja skupek večplastnih sistemov, načel in procesov vodenja ter omogoča oblikovanje samovzdržnega sistema vodenja znotraj organizacije. SLM vsebuje 23 praks vodenja, razporejenih v piramidi štirih naraščajočih ravni, kjer vrh predstavlja rezultate uspešnosti trajnostnega vodenja.

Slika 1: Piramida trajnostnega vodenja
Vir: prirejeno po Avery in Bergsteiner (2011).

Primer iz prakse: podjetje Roletarstvo Medle
Sliši se lepo, ampak ali zares deluje tudi v praksi? se lahko vprašamo, ko govorimo o trajnostnem vodenju. Primer dobre prakse prikazuje Roletarstvo Medle, družinsko proizvodno podjetje, specializirano za izdelavo in montažo senčil. Analiza 23 praks trajnostnega vodenja je pokazala, da je v podjetju večina praks dobro razvitih. Najbolj izstopajo:
– vrednotenje osebja (odprta komunikacija, enoizmenski delavnik, finančne stimulacije, dodatno plačani odmori, brezplačno sadje, organizacija športnih dogodkov in graditev ekipe);
– dolgoročna perspektiva (spremljanje trendov v proizvodni panogi, tržno usmerjene investicije);
– vloga vizije pri poslovanju (jasna dolgoročna vizija, ki sledi načelom krožnega gospodarstva, digitalnim novostim in družbeno odgovornega ravnanja);
– inovacije (digitalizacija procesov, vlaganja v opremo in tehnološki razvoj produktov, iskanje novih rešitev na podlagi analiz trga);
– kakovost (sistematično uvajanje ISO standardov, stalno preverjanje skladnosti rezultatov z zakonodajo).
Kot je v intervjuju dejal direktor Robert Medle, postaja trajnostnost ključno strateško orodje podjetja: »V našem podjetju smo izdelali trajnostno krožno strategijo za naslednjih pet let, s katero smo si zadali cilj, da bi napredovali in še bolj trajnostno poslovali.« Pri vpeljavi trajnostnosti so se soočili z izzivi pri spreminjanju miselnosti zaposlenih, začetnih investicijah v nove tehnologije ter usklajevanju krožnega poslovnega modela z zahtevami trga. Po direktorjevih besedah je vpeljava sprememb med zaposlene pogosto težaven proces, saj jim je potrebno dokazati, da ustvarjajo trajnostne rešitve dolgoročno vrednost za rast podjetja. Zato so v Roletarstvu Medle trajnostnost uvajali postopoma – z odprto komunikacijo, spodbujanjem izražanja mnenj zaposlenih in stalnimi izobraževanji. Drugi izziv so predstavljale visoke začetne investicije v razvoj pametnih rešitev za domove, posodobitve tehnološke opreme in pridobitev certifikacij. Finančne vložke so obvladali z jasno zastavljenim načrtom, ki jim bo omogočil nadaljnjo rast in ohranjanje vodilne pozicije na trgu v skladu s trajnostnimi in tehnološkimi trendi. Zahtevne geopolitične razmere so podjetju prinesle težave z dobavo določenih profilov, kar so rešili strateško z najavo mesečnih potreb po materialu in rezervacijo kapacitet v proizvodnji izbranih strateških dobaviteljev. S povezavo vrednot podjetja in načel krožnega gospodarstva so v Roletarstvu Medle premagali začetne ovire ter ustvarili trdne temelje za trajnostno poslovanje.

Kako ukrepati že danes?
Za vsako spremembo stoji odločitev. Dragi vodje, prav vi imate to moč, da z dolgoročno usmerjenim, odgovornim in inovativnim vodenjem postanete ključni agenti sprememb na poti do trajnostnega sveta. Zato si najprej odgovorite na naslednja vprašanja:
– Ali razmišljam o posledicah svojih odločitev čez 5, 10, 20 let?
– Sem kot vodja res zgled trajnostnega delovanja?
– Ali v podjetju spremljamo vpliv našega poslovanja na okolje in družbo ter o tem tudi odkrito poročamo?
– Ali imamo v naši organizacijski kulturi rituale, ki spodbujajo vrednote trajnostnega vodenja?
– Ali so zaposleni aktivno vključeni v soustvarjanje trajnostnih rešitev?
– Je naš poslovni model dovolj odporen, da uspeva tudi v kriznih časih?
Če na zastavljena vprašanja ne morete odgovoriti z odločnim DA, je čas za ukrepanje. Kaj torej lahko storite že danes?


Trajnostno vodenje ni le okras v poročilu, ampak strateško orodje za celostno naslavljanje izzivov 21. stoletja. Strategija, ki zagotavlja dolgoročno stabilnost in konkurenčnost podjetij, krepi odnose z deležniki ter spodbuja okoljski in družbeni napredek v skladu s cilji SDG je jasna: trajnostno voditi pomeni dolgoročno zmagovati – za podjetje, družbo in prihodnje generacije.
/poudarki/
Ključnega pomena je, da začnejo podjetja obravnavati trajnostno vodenje kot koncept, ki omogoča prenos načel trajnostnega razvoja v dejanske prakse vodenja.
Strategija, ki zagotavlja dolgoročno stabilnost in konkurenčnost podjetij, krepi odnose z deležniki ter spodbuja okoljski in družbeni napredek v skladu s cilji SDG je jasna: trajnostno voditi pomeni dolgoročno zmagovati – za podjetje, družbo in prihodnje generacije.
/o avtorju/
Klara Lukan je magistrica poslovnih ved in profesionalna atletinja v teku na dolge proge. Na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani je pod mentorstvom red. prof. dr. Judite Peterlin magistrirala iz mednarodnega poslovanja na temo trajnostnega vodenja v proizvodnem podjetju.
Literatura in viri
1. Avery, G. C. in Bergsteiner, H. (2011). Diagnosing leadership in global organisations: Theories, tools and cases. Tilde University Press.
2. Roletarstvo Medle d.o.o. (brez datuma). Predstavitev podjetja. https://www.medle.si/predstavitev-podjetja-roletarstvo-medle/
3. Spiliakos, A. (2018, 10. oktober). What does “sustainability” mean in business? [objava na blogu]. https://online.hbs.edu/blog/post/what-is-sustainability-in-business
4. United Nations Department of Economic and Social Affairs – UN DESA. (2025). The Sustainable Development Goals Report 2025. UN DESA.
5. World Business Council for Sustainable Development – WBCSD. (2024). WBCSD leadership program 2025 brochure (brošura). https://www.wbcsd.org/wp-content/uploads/2024/09/WBCSD-Leadership-Program-Brochure-2025.pdf