Za več raznolikosti, za več ženskega glasu v javnem prostoru

Tudi z majhnimi in enostavnimi koraki je mogoče spodbujati raznolikost. Pri organizaciji dogodkov npr. zagotovite spolno uravnoteženost gostov, izberite glavno govorko, ženskam ne ponujajte le t.i. ‘mehkih’ tem ipd.

Raznolikost postaja strateška vrlina

Pomen in pomembnost raznolikosti sta v zadnjem času dobila ne samo prostor na prvih straneh časopisov, pač pa tudi na mizah uprav podjetij, postajata del poslovne in trajnostne strategije.

Tudi pri nas se s promocijo raznolikosti ukvarja veliko pobud, programov in institucij, med njimi tudi Listina raznolikosti, h kateri je pristopilo Združenje Manager (ZM). Veseli tudi dejstvo, da je nova predsednica ZM velika zagovornica uravnoteženosti spolov na vodstvenih mestih v gospodarskih družbah. Še posebej pa je v svojem programu med ključne cilje uvrstila tudi tega: raznolikost je naša prednost.

Avtorica prispevka Barbara Krajnc je svetovalka za strateško komuniciranje in poslovne strategije (Aurora Borealis, Barbara Krajnc s.p.).

Doseganja raznolikosti se lahko lotimo na več načinov, zelo formalno/formalistično, s predpisi, pravilniki, kvotami, lahko pa z majhnimi koraki, dejanji ravno tako naredimo veliko. Sama zagovarjam ravnotežje obeh principov, a mi je drugi, mehkejši vseeno bolj pri srcu in ga tudi aktivno promoviram, saj je bolj iskren, neposreden in enostavno dosegljiv.

Raznolikost v javnem prostoru

Kaj pa raznolikost v javnem prostoru, javnih debatah, medijih in na dogodkih? V Sloveniji, pa tudi po Evropi, so izkušnje različne, zavedanje o pomenu, prednostih in pozitivnih premikih se razlikuje od države do države in od družbe do družbe. Zagotovo je bolj prijetno, še bolj pa koristno in zanimivo, ko se krešejo različna mnenja, izkušnje enega in drugega (s)pola, ko soočamo moške in ženske poglede. Saj vemo, da ženske rešujemo izzive in težave drugače, razmišljamo in komuniciramo drugače, imamo drugačen pogled na medosebne odnose, izražamo sočutje in čustva. Nekoč mi je nekdo ob vodenju zahtevnejšega projekta dejal, da sem kot “železna lady, ki vlada s svileno rokavico”. Lahko le opazka ali pa kompliment, lahko oboje.

Za več ženskega glasu v javnem prostoru

Z namenom spodbujanja in doseganja še več ženskega glasu v javnem prostoru in javnih razpravah je pred nekaj leti nastala platforma Brussels Binder. Deluje kot mreža, v katero je danes povezanih več kot 1700 strokovnjakinj z različnih področij dela ter sektorjev in tudi sama sem del nje. Gre za stičišče, kjer se strokovnjakinje povezujemo, si izmenjujemo izkušnje in znanje ter tako prispevamo k še bolj raznolikim, uravnoteženim in inovativnim razpravam v evropskem ali nacionalnih prostorih.

Prvo srečanje 65 predstavnic iz več kot 16 evropskih držav je bilo julija 2019 v Bruslju,

Z namenom spodbujanja in doseganja še več ženskega glasu v javnem prostoru in javnih razpravah je pred nekaj leti nastala platforma Brussels Binder. Deluje kot mreža, v katero je danes povezanih več kot 1700 strokovnjakinj z različnih področij dela ter sektorjev.

kjer so nastala številna nova prijateljstva in povezave, predvsem pa ugotovitev, da je pred nami še veliko dela in vztrajnosti za spremembo okolja, kjer ne bomo več brali, gledali ali poslušali le lepe besede o nujnosti raznolikosti, ampak to tudi resnično živeli.

Kmalu po srečanju smo zavihale rokave in v nekaj delovnih skupinah oblikovale serijo kratkih priročnikov z nasveti za ženske strokovnjakinje, za organizatorje in medije. Kako torej s skupnimi močmi dati strokovnjakinjam več prostora, več priložnosti, slišati več njihovega glasu.

Raznolikost lahko dosegamo tudi z majhnimi koraki

Družba in okolje okoli nas nam postavljata vedno nove in nove izzive. Spoštovanje človekovih pravic, svoboda govora, enakost in uravnoteženost, raznolikost so neločljiv del vsake demokratične družbe, njenih vrednost in temeljnih načel. Čeprav se nam včasih zdi, da so ta načela enostavno prezahtevna, morda celo oddaljena od nas, se nas ne tičejo preveč ali jih bomo težko uresničevali, pa je pot do njih dostikrat lažja, kot si predstavljamo. Tudi majhni koraki pomenijo velik premik k spremembam na bolje. In tudi raznolikost lahko dosegamo z majhnimi koraki, vztrajnostjo in odločnostjo.

Pomislimo na dogodek, okroglo mizo ali konferenco, ki smo se je udeležili ali v teh časih poslušali virtualno. Pomislimo na pogovorno oddajo, novice na televiziji, radiu ali članke v časopisih in revijah. Kdo se nas je zares dotaknil, koga smo si zapomnili, kdo so bili udeleženci, razpravljavci? Kako raznoliki so ti dogodki, novice, intervjuji, pogovori?

“Spodbujanje žensk in bolj raznolika zastopanost v družbi zahtevata celostni napor,” je poudarila Emma Rainey, koordinatorica projekta BBBeyond.

In ravno to naslavlja bruseljski projekt Brussels Binder Beyond (#BBBeyond), v okviru katerega je nastalo šest kratkih, uporabnih priročnikov za izboljšanje enakosti spolov in raznolikosti v javnih razpravah:
– Kako kot strokovnjakinja narediti korak naprej, izstopati?
– Kaj lahko storite kot moški zaveznik?
– Kako si strateško graditi svojo mrežo?
– Zakaj je raznolikost na vaših dogodkih pomembna?
– Kako izboljšati uravnoteženost spolov na konferencah?
– Kako so mediji lahko bolj vključujoči?

“Spodbujanje žensk in bolj raznolika zastopanost v družbi zahtevata celostni napor,” je poudarila Emma Rainey, koordinatorica projekta BBBeyond: “Želeli smo, da se to odraža v orodjih, ki jih imajo novinarji, organizatorji dogodkov in moški v naših mrežah. Zato smo sestavili te praktične kratkoročne ukrepe, ki lahko pomagajo ustvariti kulturne in vedenjske spremembe.”

Raznolikost na dogodkih – praktični nasveti

Ko se znajdete v vlogi organizatorja dogodka, vam bodo za doseganje raznolikosti v pomoč naslednji praktični nasveti:

1.      Pravilo 50-50: Vzpostavite pravilo, da organizirate po spolu (50–50) uravnotežen panel. Če ravnovesja med spoloma nimate, se vprašajte zakaj ne.

2.      Zgodnja vabila govorcem: Govorce rezervirajte zgodaj in že na začetku povabite več žensk kot moških, kar vam bo pomagalo dovolj zgodaj zagotoviti vsaj nekaj žensk, hkrati pa boste imeli dovolj časa, da spremenite svoj pristop, če bo težko zagotoviti uravnoteženost spolov.

3.      Glavni gost – govorec dogodka: Dogodek oblikujte okoli ene glavne govorke (t.i. ‘keynote speaker’).

4.      Širok nabor govorcev: Zagotovite, da se ne zadovoljite le z eno govorko, sodelujočo na vašem dogodku. Odpovedi so možne in to se v resnici dogaja pogosto. Načrtujte tako, da zagotovite, da spremembe v zadnjem trenutku ne bodo vplivale na vaše zastavljene cilje glede programa in raznolikosti.

5.      Aktivno iščite govorke: Naredite nekaj raziskav in se prijavite: Ženske je mogoče najti! Poiščite v mreži Brussels Binder, posvetujte se s strokovnimi ženskimi organizacijami na svojem področju ali preprosto poiščite govorke iz preteklih konferenc o podobnih temah. Vprašajte za nasvet ali predlog svoj krog znancev in znank, prijateljic in prijateljev, sodelavk in sodelavcev.

6.      Položaj ali funkcija govorca naj ne bo odločujoča: Prepričajte se, da oblika dogodka in merila za govorce niso nenamerno pristranski. Na primer: omejevanje udeležbe na raven upravnega odbora ali ministrskega položaja vas lahko privede do majhne zastopanosti žensk v programu. Upoštevajte, da položaji niso edini pokazatelj vpliva, strokovnega znanja ali ‘slave na katerem koli področju.

7.      Širok nabor tem na dogodku: Izberite programska izhodišča tako, da tudi ženskam ponudite priložnost govoriti o temah, o katerih pretežno govorijo moški (npr. varnost, obramba, vesolje ipd.) in da ženskam ne ponujate le t.i. ‘mehkih’ tem.

8.      Ocenjujte svojo uspešnost pri raznolikosti: Spremljajte doseganje vaših ciljev glede raznolikosti po vsakem dogodku in o tem poročajte.

9.      Privabite ženske udeleženke: Ponudite brezplačne vstopnice izključno udeleženkam, privabite jih na drugačne načine, tudi tako, da program oblikujete časovno in lokacijsko prijazno ženskam. Pomislimo, da so proste sobote in nedelje namenjene zasebnemu življenju, ravno tako poznopopoldanske ali večerne ure niso najbolj ustrezne, enako velja za oddaljenejše lokacije.

10.      Ugled podjetja kot delodajalca: Izkoristite dogodke, bodisi lastne bodisi zunanje, za krepitev ugleda vaše znamke kot uglednega delodajalca, ki raznolikost dejansko živi in uresničuje s konkretnimi dejanji.

In še nekaj nasvetov, ko ste povabljeni kot nastopajoči v programskem delu dogodka:

1.      Prosite za seznam drugih nastopajočih, s kom boste sodelovali v pogovoru, na okrogli mizi ipd., da lahko preverite uravnoteženost po spolu.

2.      Pogoj za vaše sodelovanje naj bodo ženske kot sodelujoče v programu dogodka. Vedno lahko na prijazen način opozorimo organizatorja, v skrajnem primeru pa lahko udeležbo tudi odpovemo, če ugotovimo, da ni posluha za raznolikost.

3.      Ko ste povabljeni na dogodek, ki se ga žal ne morete udeležiti, organizatorju predlagajte svojo kolegico iz službe, drugo strokovnjakinjo. Enako velja tudi za sodelujoče govorce, ki lahko namesto sebe predlagajo žensko kolegico. Zgolj zavrnitev vabila ne bo prinesla želenih sprememb v družbi. V vsakem primeru pa lahko organizatorja napotite tudi na platformo – mrežo žensk strokovnjakinj, zbranih v Brussels Binder-ju.

Za konec bom ponovno spomnila na cilj sedanje predsednice Združenja Manager Medeje Lončar, ki pravi: “Raznolikost je naša prednost”. Ohranimo jo, predvsem pa, naredimo jo še večjo!

Avtorica prispevka Barbara Krajnc je svetovalka za strateško komuniciranje in poslovne strategije (Aurora Borealis, Barbara Krajnc s.p.).