Vodje nosijo odgovornost, ne nazivov
Prvi ‘ne’ pri iskanju priložnosti zagotovo še ni dokončen, so se naučili v Tehnosu, kjer danes pod lastno blagovno znamko uspešno izdelujejo mulčerje in druge kmetijske stroje. Dokončen preboj jim je uspel, ko so iz rok odložili penino. In jo na sejmu postavili na mulčer.
V Tehnosu nikoli niso razmišljali o tem, da so manjvredni, ker prihajajo iz ‘majhne’ Slovenije. Ko so leta 2009 začeli intenzivneje razvijati lastno blagovno znamko, so bili povsem prepričani v kakovost svojega izdelka in popolnoma verjeli v produkt, ki so ga predstavljali na trgu. S tako samozavestnim nastopom so prepričali kupce. Njihov preboj se je zgodil tudi zaradi nenavadne predstavitve prednosti njihovega mulčerja na enem od sejmov v tujini. Na mulčer, tj. stroj, ki zaradi visokih obratov vibrira, so prvič postavili kozarec s penino. Odziv kupcev na vidno mirno delovanje stroja je bil takojšen. »Ni dovolj, da je stroj tehnično dober, prav tako ni dovolj, če si dober govornik, nikoli namreč ne veš, ali te kupci res poslušajo. Biti moraš drugačen. Ob predstavitvi našega mulčerja na sejmu smo se zavedali, da imamo na razpolago samo dobri dve minuti, da prepričamo obiskovalce. Vedeli smo, da moramo biti inovativni, narediti nekaj novega, drugačnega in s takim pristopom smo tudi uspeli,« pripoveduje direktor in lastnik Anton Kisovar. Odziv kupcev je bil takojšen, pravi in nadaljuje: »Od takrat naprej je kozarec na mulčerju naša maskota, naše vodilo pa biti drugačen.«
Zgodba o rasti podjetja, ki ga vodi, je hkrati tudi njegova osebna zgodba. Pove, da enostavno rad dela. Po tem ga poznajo njegovi sodelavci, širša slovenska javnost pa ga je prvič spoznala leta 2015, ko je prejel nagrado GZS za izjemne gospodarske in podjetniške dosežke. Lani je Tehnos popeljal do zlate gazele 2017. »Radi delamo, trg pa nas sili, da delamo še več. Pri tem se nenehno trudimo biti še boljši. Nikoli se nismo trudili za nagrade, vseeno pa nam ti priznanji veliko pomenita in obenem predstavljata obvezo ter vzpodbudo za naprej,« še pristavi.
»Ni dovolj, da je stroj tehnično dober, prav tako ni dovolj, če si dober govornik, nikoli namreč ne veš, ali te kupci res poslušajo. Biti moraš drugačen.”
Vodje z občutkom za odgovornost
Začetki družinskega podjetja Tehnos segajo v leto 1989. V mali obrtni delavnici za izdelavo orodij za steklo, plastiko in gumo, ki je imela le tri zaposlene, so zaradi širitve na evropski trg ustanovili podjetje. Vse prodornejše podjetje je kmalu potrebovalo večje prostore. Ob nakupu podjetja Hmezad Strojna v stečaju so te pridobili in razširili svoj program še na področje strojegradnje ter kmetijske mehanizacije. Število zaposlenih se je naenkrat z osem povečalo na 35. Kisovar je spoznal, da se hitro rastočega podjetja z enosmernim vodenjem ne bo več dalo upravljati. Uvedli so dvosmerno vodenje, na mesta direktorjev za posamezna področja pa postavili odgovorne. »Podjetje, kot smo mi, potrebuje le dobre vodje z občutkom odgovornosti,« razlaga Kisovar.
Vsak ‘ne’ je nova priložnost
V Tehnosu izdelujejo mulčerje in druge kmetijske stroje pod lastno blagovno znamko ter izdelke za belo tehniko, avtomobilsko in letalsko industrijo. Na pot izgradnje lastne blagovne znamke so se podali premišljeno. Ciljali so na srednji cenovni razred, z dobrimi produkti za zmerno ceno. Še pred začetkom prodaje so šli na sejme v tujino, kjer so preučili stanje na trgu. Čeprav so že imeli kupce, niso šli v prodajo izdelka, dokler ga niso povsem izpopolnili. Kakovost je morala biti neoporečna, tako po tehnični plati kot po izgledu.
Za uspeh podjetja so ključni odgovorni vodje in zaposleni, ki verjamejo v to, kar delajo.
Velikokrat so pri kupcih, predvsem v tujini, naleteli na zaprta vrata. »Niso nas hoteli poslušati, a za to je potrebna vztrajnost in predvsem prepričanje, da si dober. Popolnoma moraš verjeti vase in v svoj produkt,« pravi Kisovar. Prav tako ni dovolj en sam obisk pri kupcu, včasih tudi dva ne. A vztrajnost se izplača in neuspeh je včasih priložnost za nov začetek. Če ti nekdo reče ‘ne’, to še ne pomeni ‘ne’ za vedno.
Vrednote, dobesedno zapisane v imenu
Kratica žalskega podjetja stoji za: tehniko, estetiko, hitrost, noviteto, odgovornost in strokovnost. To so smernice, ki jih vodijo pri delu. »Največje bogastvo podjetja sta lastna blagovna znamka in zaposleni. Ljudje so gonilo napredka. Sam se kot manager trudim biti vesten in dosleden, zaposleni pa mi sledijo. Držimo se tudi načela, da če ima problem naš kupec, je to problem nas vseh; ali če je v težavah kdo od sodelavcev, mu pomagajmo vsi,« poudarja Kisovar. Družinski pristop, kjer vladata medsebojno zaupanje in motivacija, so tako razširili na vse zaposlene. Slednji pa nikakor niso ‘tih’ kolektiv. Mnenja se krešejo, ni pomembno, od koga pride ideja, pomembno je samo, da je dobra. Kritiziranju brez osnove se izogibajo. S takim pristopom se pozitivna energija prenaša naprej – med zaposlene, nato na kupce.
Do sedem dodatnih robotov letno
V Tehnosu zaposlujejo strokovnjake s tehničnega, predvsem strojnega področja. Tega kadra je v Sloveniji v obdobju 2002–2014 močno primanjkovalo. Zadnja leta se stanje nekoliko izboljšuje, mladi se ponovno odločajo za tehnične poklice, a v Tehnosu so se medtem že navadili, da si kadre izučijo sami. Na tistih področjih, kjer nimajo dovolj znanja, se povezujejo z različnimi fakultetami in inštituti, predvsem kadar gre za potrebe po izboljšanju posameznih materialov.
Če ima naš kupec problem, potem je to tudi naš problem; če je v težavah sodelavec, je to težava vseh.
V bodoče ciljajo na večjo avtomatizacijo proizvodnih procesov. »V začetni fazi so bili zaposleni do robotizacije nezaupljivi, s pravim pristopom se je ta strah izgubil. Zaradi nje je potrebno širiti proizvodne prostore, saj roboti potrebujejo za delo več prostora. Na leto želimo uvesti pet do sedem novih robotov. Potrebujemo jih, ker se poskušamo znebiti težkega dela za ljudi, obenem pa nam bodo omogočili, da bomo lahko še bolj konkurenčni,« doda Kisovar.
Če delaš s tujino, sezona traja celo leto
Na tujih trgih je Tehnos prisoten že skoraj tri desetletja. Lani so realizirali 15,7 milijonov evrov prihodkov in s 121 zaposlenimi dosegli več kot 16-odstotno rast glede na leto poprej. Od tega so kar 92 % prodaje naredili na mednarodnih trgih v 35 različnih državah sveta. Neposredni izvoz je lani znašal 76 %. Izvažajo v 35 držav, od tega sta najpomembnejša trga Nemčija in Avstrija, sledijo Češka, Slovaška, Nizozemska, Belgija, Poljska, Francija in Anglija, izven EU pa Japonska, Kanada in Avstralija. Trgi izven EU zaenkrat še ne prinašajo dobička, so pa za podjetje zanimivi, ker je tam sezona takrat, ko je pri nas ni. V svojo strategijo so zapisali, da želijo navkljub večinskemu oz. 56 % deležu lastne proizvodnje, ki se iz leta v leto povečuje, še naprej obdržati tudi tiste posle, ki so vezani na posamezna naročila ali sodelovanja z velikimi podjetji. Kisovar pravi: »Sinergija projektov z velikimi korporacijami je zelo dobra za podjetje. Včasih je lahko naporno, ampak ob takem sodelovanju spremljaš razvojno tehnologijo velikih podjetij, naučiš se njihovega reda in zahtev, doseganja določene stopnje kakovosti. Sinergija velikih korporacij, prestavljena v domače okolje, na lasten izdelek, da zmagovito kombinacijo.«
Ravnotežje izhaja iz sodelovanja z okoljem
Za okolje, v katerem delajo, odgovorno skrbijo. Ko so prevzeli stare poslovne prostore Hmezada, je bila ena prvih stvari, ki so jo naredili, prenova stare lakirnice. Kasneje so s pomočjo evropskih sredstev in lastnega vložka postavili novo lakirnico, ki namesto fosfatov uporablja nanokeramiko. Poleg tega so investirali tudi v sodobno čistilno napravo. »Kot domače podjetje odgovorno pristopamo do kraja, v katerem živimo, saj smo del njega. Ob povratkih iz tujine večkrat opažam, da je ekološka osveščenost v Sloveniji na visoki ravni in to je edina prava pot za bodočnost,« zaključi Kisovar.