Zakaj v poslu potrebujemo super junake?
Svet potrebuje tudi korporativne super junake – takšne, ki bodo zgled zaposlenim navznoter in javnosti navzven. Takšne, ki bodo svoja podjetja dvignili na višjo raven in ki bodo soustvarjali boljšo prihodnost.
Ste manager ali predsednik uprave podjetja? Se že od nekdaj vidite kot razlog za uspeh vašega podjetja? Kaj če vam povem, da ste lahko še veliko več? Da je prihodnost sveta odvisna od vas. Zaustavite se za minuto. Pomislite na vse, kar se vam v današnjem svetu zdi narobe. Ali to, kar počnete, prispeva k njegovi spremembi? Pod seboj imate 5, 50 ali 500 ljudi, ki so odvisni od vas, vaše vedenje pa ima učinke, ki se širijo kot požar.
Mladi so naša prihodnost
Ali ste kdaj opazovali vedenje mladih v svoji organizaciji? Največkrat začnejo z zagretostjo, radi bi delali dobro in se obenem čim več naučili. Vi ste njihov vzornik. So v otroštvu njihovega poklicnega življenja. Ko vzgajate otroke, je prav vaše vedenje tisto, ki daje največji zgled. V zdravi organizaciji se mladi počutijo, da lahko dosežejo karkoli – kar je verjetno tudi res. A če je organizacija ‘pokvarjena’, kar naenkrat ugotovijo, da so veze pomembnejše od vzornega dela. Vidijo, da nekateri managerji zlorabljajo svojo moč; da se izdelek izdeluje na neetičen način; da podjetje zmanjšuje stroške na račun varnosti, medtem ko vodstvo denar zapravlja za imidž podjetja.
Slabi praksi lahko celo oporekajo, vendar jih bodo nadrejeni utišali: ‘Tako pač je, drugega načina ni, za podjetje je tako najbolje.’ Po določenem času se bodo naučili to sprejemati, saj so videli, kaj se zgodi z ljudmi, ki vztrajajo pri svojem. Tako postanejo del tihe večine.
Svojim ljudem morate zaupati. Če jim ne, potem ne bi smeli biti tam – ali oni ali vi. Ko jim zaupate, jih obravnavajte kot najdragocenejše premoženje.
Spet drugi bodo rekli: ‘Od tega imam lahko celo korist! Vidim, kaj se dogaja in kaj je pomembno za naše managerje, z nekaj osebnimi uslugami lahko pridem v ta krog.’ Vprašajte se, kako se ljudje s tako miselnostjo vedejo do svojih kolegov? Kaj sporočate, če spodbujate takšno obnašanje?
Na koncu jih bo peščica morda menila: ‘To moramo zaustaviti!’ Ko jih nadrejeni skušajo utišati, vztrajajo. Govorijo, a nihče jih ne posluša. V zameno se jim managerji morda maščujejo, ti ljudje na koncu zapustijo podjetje. Če ostanejo, se njihova strast spremeni v zagrenjenost. So okoli vas takšni ljudje? Skušajte jim prisluhniti, čeprav morda ne vedo, kako bi pravilno posredovali svoje sporočilo.
Žaba, ki se v vodi postopoma (s)kuha
Naš kadrovski direktor je nekoč povabil managerje na sestanek, na katerem smo debatirali o izboljšanju delovnega procesa. Managerji in managerke smo zelo previdno predlagali drobne spremembe. Ko sem spregovorila jaz, so bili odzivi ostalih managerjev izmikajoči; predlagali so, da se moji predlogi obravnavajo naslednjič. Po sestanku so se mi vsi hiteli zahvaljevati, ker sem se oglasila. Ko sem se na samem srečala s kadrovskim direktorjem, nisva govorila o nobenem od izpostavljenih problemov, temveč me je le verbalno in psihološko napadel. Iz pisarne sem odšla tresoča, nisem mogla verjeti, kaj sem doživela. Zakaj je to storil? Prepričana sem, da je mislil, da ‘ščiti’ podjetje. Da je vse super, če nihče ne dvomi o njem. To dejanje je vplivalo na 200 ljudi.
Managerji lahko po določenem času postanejo neetični zaradi okoliščin, ki se jim v preteklosti niso zoperstavili.
Še naprej so živeli v strahu in čakali na ukaze vodstva. Slednje jih je imelo za nesposobne. Tak odnos v podjetju pomeni ogromno zapravljenega potenciala – tako za zaposlene kot za podjetje.
Bistvo zgodbe je, da so managerji, ki sprejemajo male nepravičnosti in ne razmišljajo o posledicah svojih dejanj, kot žaba v mrzli vodi. Žaba se, če jo postopoma segrevaš, v vodi skuha. Tudi managerji lahko po določenem času postanejo neetični zaradi okoliščin, ki se jim niso zoperstavili. Ne vedejo se tako, ker so slabi ljudje, ampak predvsem zato, ker skušajo zaščititi svoj položaj in ugled, ali pa so morda le negotovi in polni slabih izkušenj.
Okrepiti tiho večino in vzbuditi zaupanje
Tiha večina ni tiha zato, ker bi hotela biti tiho. Strah jih je. Nihče jih ni naučil, kako razviti močan značaj. Morda nimajo dovolj samozavedanja, ki bi jih v moralnih dilemah vodilo. Kar škoduje njim, njihovi organizaciji in celotni družbi. Med šolanjem nas opremijo s teoretičnim znanjem, nihče pa nas ne nauči, kako se spopasti z življenjem, ko enkrat zapustimo šole in univerze.
Omenjeni družbeni problem je globoko zakoreninjen. Manjka nam medsebojnega zaupanja. Po mojih izkušnjah temu botrujejo predvsem trije razlogi.
1. Preživetje imamo v genih.
Imamo naravno težnjo k sebičnosti, deloma pa se je priučimo v zgodnjem otroštvu. A če vsak ravna sebično, na koncu izgubljamo vsi. Sodelovanja se je treba naučiti. Harmonija prinaša učinkovitost in ustvarja večjo korist tako pri zaposlenih kot v podjetju. Če ne izgubljamo časa ter energije s skrivanjem informacij in razmišljanjem, kako premagati tekmece v podjetju, bomo dosegali boljše rezultate, ob katerih bomo doživljali občutek osebne izpolnitve.
2. Družba, ki jo vodita dobiček in potrošništvo, je osredotočena na kratkoročne koristi, ki so osnova za pohlep.
Podjetja, ki se merijo predvsem po dobičku, razmišljajo kratkoročno. Pogosto zanemarjajo vzdržnost, družbo in etiko. Sodobna potrošniška kultura temelji na kupovanju večjih, boljših in novejših stvari. Ta miselnost ustvarja nenehno potrebo po več.
3. Pod stresom smo drugačni.
Posamezniki pod stresom so bolj nagnjeni k neetičnemu ravnanju. Pogosto se obnašajo iracionalno, so bolj razdražljivi in sprejemajo večja tveganja.
Obvezni ‘sestavini’ etičnega ravnanja: razumevanje in zaupanje
Na vas je, da postanete korporativni super junaki. Kako? Najprej pride na vrsto vaše dobro počutje. Šele ko ste v optimalni fizični in psihični kondiciji, lahko dosežete najboljše rezultate. Kar pozitivno vpliva tudi na medsebojne odnose. Navedenega se sicer zavedamo, toda kdo izmed nas zares tako živi? Vlaganje časa in energije v zdravo prehrano, šport ali drugo aktivnost, ki vas resnično veseli, je najboljše zdravilo proti stresu in izgorelosti.
Naslednji korak je razumevanje. Razumevanje tega, kdo smo, zakaj smo takšni, kakršni smo, katere so naše temeljne vrednote. Obenem je potrebno razumeti ljudi okoli nas, njihove razlike in potrebe. Medsebojno sodelovanje tako postane nekaj samoumevnega.
Ko ste vse to osvojili, lahko resnično vodite, spodbujate etično vedenje, iščete pozitivne povezave in ukrepate. Ali je ob vas preveč ‘grešnikov’? Naučite se razumeti njihove strahove in motive, da jim lahko pomagate pridobiti samozavest ter zaupanje, da delajo to, kar je prav. Če v vaši organizaciji ni nikogar, ki bi vas podpiral, pojdite drugam, poglejte ven, povežite se z enako mislečimi. V sodelovanju z drugimi smo močnejši.
Za konec: svojim ljudem morate zaupati. Če jim ne, potem ne bi smeli biti tam – ali oni ali vi. Ko jim zaupate, jih obravnavajte kot najdragocenejše premoženje. Ravnajte se po teh dveh nasvetih in etično ravnanje bo prevladalo.
Zveni preveč idealistično? Nekaj velikih korporativnih super junakov v Sloveniji lahko doseže precejšen vpliv v izredno kratkem času. Kar pa vseeno ni lahko opravilo. Zahteva delo na sebi, samoobvladovanje, pogum in prilagodljivost. Svoje podjetje boste tako dvignili na višjo raven, obenem pa boste dajali pozitiven zgled za boljšo prihodnost.