(Pre)hitra rast: Kaj storiti, ko podjetje začne ‘krvaveti’
Vsako podjetje ima željo in cilj, da bi rastlo. A pri tem velja previdnost, saj ko rast prehiti zmožnosti podjetja, iz razpok lahko hitro nastanejo prepadi. (Pre)hitra rast podjetja vodi v težave, ne zaradi pomanjkanja vizije ali strategije, temveč zaradi dezintegracije, ki nastane, ker podjetje v času rasti ni postavljajo sistemov in podsistemov.
Primerno postavljeni sistemi in podsistemi omogočajo, da podjetje deluje, tudi ko je večje, poudarja Barbara Bregar – Mrzlikar, dolgoletna direktorica podjetniške mreže CEED Slovenija in svetovalka na področju rasti podjetji, ki temelji na metodologiji Ichaka Adizesa. Večina podjetji raste zato, ker so uspešni na trgu. Vsa ustvarjena sredstva investirajo v rast, nekatera pa pridobijo tudi zunanje vire. Rastejo prihodki, število strank in zaposlenih, odpirajo se novi trgi, prihajajo novi partnerji in novi produkti. Vseh se drži miselnost, da novi stranki ne rečejo ‘ne’. Prej ali slej se s težavami sooči vsako podjetje, ki raste, poudarja Bregar – Mrzlikar.
Ko se prvi kamen zakotali v prepad …
»Obstaja več znakov prehitre rasti, ki postanejo nevarne za stabilno rast podjetja: ko se širi prehitro na preveč strani, prihodki rastejo, a dobičkonosnosti kar ni, ko prioritete niso jasne in se spreminjajo, ko ljudje postanejo neproaktivni pri reševanju težav in imajo občutek, da ni jasnih odgovornosti, ko prihajajo navodila zaposlenim iz različnih smeri,« opisuje Bregar – Mrzlikar. Pritiski znotraj podjetja so čedalje večji, dela je vse več, med zaposlenimi se pojavljajo tudi notranji konflikti, ki se lahko povečujejo do točke, ko se začnejo pojavljati spori. Kdaj se bo zakotalil prvi kamen, ki bo stopnjeval problem, je samo še vprašanje časa, opozarja.
Dezintegracija se s hitrostjo rasti veča; notranji problemi se pojavljajo na različnih koncih. Postaja čedalje bolj nefokusirano in neučinkovito. Potem je potreben samo še sprožilec, ki za seboj potegne ekipo.
Razlika med zdravim in nezdravim podjetjem je v tem, kako rešuje težave. »Če je podjetje že postavilo integrirane sisteme, podsisteme in je organizacija sposobna hitro priti do rešitev oz. odločitev in stopiti v akcijo, se bo potrebno skrčiti, a podjetje bo uspelo brez večjih bolečin reagirati in dolgoročno ostati uspešno. Če se to zgodi v dezintegriranem sistemu, bodo bolečine hujše. Kocke se začnejo neustavljivo podirati, lahko celo do propada podjetja ali skrčitve do mere, katero podjetnik lahko spet nadzira,« je opisala sogovornica.
Dve vrsti simptomov (pre)hitro rastočih
Bregar – Mrzlikar v večini primerov opaža dve vrsti simptomov pri (pre)hitro rastočih podjetjih: notranjo dezintegracijo in neuravnotežen portfolijo. Oboje nakazuje na odsotnost strategije v primeru rasti.
Dezintegracija se s hitrostjo rasti veča; notranji problemi se začnejo pojavljati na različnih koncih. Postaja čedalje bolj nefokusirano in neučinkovito. Potem je potreben samo še zunanji ali notranji dejavnik, kot sta npr. izguba stranke ali odhod ključnega človeka, ki za seboj potegne ekipo. »Drugi največji problem je, da hitro rastoča podjetja, če so začela iz nič, velikokrat nimajo pod nadzorom svoje rasti in širitve portfolia. Spremljajo prihodke in dobičkonosnost na ravni podjetja, a ne razumejo dejanskega prispevka posameznih poslovnih segmentov in nimajo pripravljenih pristopov, s katerimi začnejo zapirati investicije, ki se ne premikajo naprej,« je pojasnila Bregar – Mrzlikar.
Neuravnotežen portfolijo nakazuje, da se podjetje širi v preveč smeri, da ne nadzoruje investicij, da je preveč oportunističnega odločanja ali pa je odvisnost prevelika ipd. »V obeh primerih problem poglobi uspešnost podjetja, ki zakriva, da obstajajo notranji problemi in da jih podjetje ignorira,« pojasnjuje. Če se s težavami ne sooči takoj, se jih pojavi še več. »V tej situaciji začnemo kot kure brez glave reševati vse probleme naenkrat, učinkovitost pa začne padati,« opisuje Bregar – Mrzlikar.
Čas za diagnozo in analizo
Če se rastoče podjetje sooči s težavami, je čas za diagnozo in natančno analizo dejanskega stanja. Po mnenju Bregar – Mrzlikar moramo ločiti simptome in vzroke ter odkriti tudi tiste, ki ostajajo skriti pod površjem. »Reševati vse probleme naenkrat je nemogoče, zato je potrebno opraviti diagnostiko, ugotoviti, kaj je akutno, kaj je potrebno takoj rešiti in česa ne,« poudarja. Irena Meterc, vodja sektorja za spodbujanje podjetništva in tehnološkega razvoja pri javni agenciji SPIRIT Slovenija, nadaljuje: »Kritičen, objektiven pogled je možen le v sodelovanju z nekom, ki z dosedanjim delom in rezultati ni neposredno povezan. Uporaba zunanjih strokovnjakov v primeru težav zaradi (pre)hitre rasti se večkrat izkaže kot izjemno koristna. V ta namen država ponuja tudi ukrepe, s katerimi lahko podjetja dobijo povrnjen del stroškov za sodelovanje z zunanjimi strokovnjaki.«
Nihče ne meri, kakšna dezintegracija se dogaja v sistemu, ki je v resnici največji razlog, zakaj hitro-rastoča podjetja zaidejo v težave.
Meterc meni, da je možno rešiti vsako hitro rastoče podjetje, ki se sooči s težavami. »Potrebni so samokritičnost, pogled na vire in kompetence. Ključno vlogo igrajo lastniki in najvišje vodstvo podjetja,« pravi. »Rast podjetja v večini primerov pomeni spreminjanje poslovnih modelov, pri tem postaja vse pomembnejša trajnostna preobrazba poslovnih strategij v podjetjih. Ta bo predvsem zaradi družbenih in globalnih sprememb postajala ključna konkurenčna prednost na globalnih trgih,« poudarja Meterc.
Kdaj je rast podjetja zdrava?
Zdravi rasti podjetja botruje dobro usklajena ekipa in izdelana strategija. »Predvsem je pomembno, da vodstvo želi usmerjati poslovanje podjetja trajnostno in se o prihodnosti odloča odgovorno, tako da bo dobro za zaposlene, lastnike, okolje in stranke,« je pojasnila Meterc. Zdrava rast se razlikuje od podjetja do podjetja pa poudarja Bregar – Mrzlikar: »Obstajajo finančni kazalniki, koliko lahko podjetje investira glede na obstoječo stopnjo donosnosti. A nihče ne meri, kakšna dezintegracija se dogaja v sistemu, ki je v resnici največji razlog, zakaj hitro-rastoča podjetja zaidejo v težave«.
Z zdravo rastjo podjetja po mnenju Bregar – Mrzlikar ne tvegamo nič. »Prepričana sem, da nihče ne zaide v prehitro rast zato, ker je požrešen, kar se velikokrat očita uspešnim podjetnikom. Gre za to, da nas uspeh na trgu privede do prehitre rasti,« je zaključila.