Podjetje se z mano ni začelo ne končalo
Branko Franc Selak je svojo življenjsko in poslovno pot pred 55-imi leti začel klesati v hotaveljčana. Takrat je prvič stopil v Marmor Hotavlje in ga ni več zapustil. Zaupal nam je, kako je s trdno voljo premagoval izzive vodenja, za kar mu je Združenje Manager na Januarskem srečanju podelilo priznanje za življenjsko delo na področju managementa.
»Podjetje se ni začelo z mano in se z mano ne bo končalo,« je jasen Selak. »Že pred menoj so v Marmorju Hotavlje naredili ogromno dobrega. Poslanstvo in delo podjetja se ne konča z eno generacijo. Več kot 300-letno kamnoseško tradicijo sem le nadaljeval in poskušal to narediti čim bolje,« razmišlja aktualni prejemnik priznanja za življenjsko delo.
Kateri najpomembnejši mejniki so določili vaše uspešno vodenje in brez njih podjetje ne bi bilo tu, kjer je?
V Marmorju Hotavlje sem bil najprej nadzornik in obratovodja. Nato sem šel skozi različna delovna mesta v podjetju, z izjemo računovodstva, in po 11-ih letih od mojega predhodnika prevzel mesto direktorja. Obdobje mojih začetkov vodenja je zaznamovalo pridobivanje večjih poslov, predvsem v tujini. Tedaj je bilo to nekaj novega.
Bil sem mlad, vedoželjen, vztrajen, deloven. Starejši direktorji močnih gradbenih podjetij so me zato sprejeli medse kot sina. Tako sem prišel do pravih povezav in začel sklepati dobre mednarodne posle. Za začetek Irak, nato Zimbabve … Skozi te posle se nam je odprl čisto nov svet.
Leta 1994 smo delali do takrat največjo zasebno investicijo, in sicer Business Park Vienna. Bili smo pogumni in verjeli smo vase. Lahko bi rekli, da smo tedaj imeli premalo znanja, da bi se ustrašili. Leto 2000 je prineslo prve ladijske programe. Na Norveškem smo delali vrhunsko apartmajsko ladjo in tam je prišla do izraza slovenska iznajdljivost. Ni nam bilo težko poprijeti za delo in s tem smo pridobili veliko spoštovanje.
Hram Svetog Save v Beogradu je bil povezan z osebnimi kontakti. Zadnjih sedem let v bivši Jugoslaviji sem bil kot mladinec hkrati predsednik Združenja kamnarjev Jugoslavije Kamergran. Tako so se mi odpirale poti in še danes se po potrebi z veseljem vključim v naše posle na Balkanu.
Vzgojen sem bil v prepričanju, da je treba delati, biti pošten in odgovoren. V skladu s temi vrednotami živim. Imel sem srečo, da sem imel dobre sodelavce, s katerimi smo si bili blizu, si zaupali. To je v današnjem svetu redkost.
Vsi ti projekti so bili za nas odskočna deska. Dali so nam misliti, bili so izziv, a so nam hkrati odprli oči za zanimive novosti in tehnološke inovacije. Šli smo po korakih in se zgledovali po drugih podjetjih. Danes smo v razvoju korak pred ostalimi.
Večstoletna tradicija prinaša tudi odgovornost; za lokalno okolje, za podjetje, pa tudi za vašo družino. Kako ste to upravljali?
Vzgojen sem bil v prepričanju, da je treba delati, biti pošten in odgovoren. V skladu s temi vrednotami živim. Imel sem srečo, da sem imel dobre sodelavce, s katerimi smo si bili blizu, si zaupali. To je v današnjem svetu redkost. Želeli smo narediti korak v svet, naš cilj je bila tujina in da nas svet spozna. To nas je motiviralo in gnalo naprej. A s seboj je prineslo tudi veliko odrekanja.
Kamorkoli sem šel, v Sloveniji ali tujini, vedno sem bil pozoren na kamen. Ugotavljal sem njegov izvor ter gledal, katerih napak mi ne smemo delati. Kamnine so tudi del lokalne identitete in gledati moramo, da temu ustrezno izbiramo kamen, s katerim gradimo. Samo pravilno izbran in položen kamen je brezčasen. In tu imamo mi veliko prednost.
Kateri je vaš kamen, tisti najljubši in s katerim ste največ delali?
Najbolj so mi pri srcu apnenci. Čisti apnenec je naravno bel, naš hotaveljčan pa ima dodane primesi in je edinstven zaradi rdeče barve. Prav zaradi te je bil tako priljubljen pri Plečniku ter številnih drugih arhitektih in umetnikih. Želim si, da bi bilo čim več stavb v Sloveniji in v tujini narejenih s hotaveljskim kamnom. Nanj smo zelo ponosni.
Omenili ste že, da so reference pomembne. Prav tako ste poudarili pomen odnosov. S čim še prepričate zahtevne kupce?
Pri nas kupec dobi celoten spekter storitev, vključno s tehnološkimi rešitvami in vgradnjo, kasneje pa tudi vzdrževanje in čiščenje. Naša ekipa je pripravljena za delo kjerkoli po svetu. To je izjemna dodana vrednost.
Res odnosi igrajo pomembno vlogo, a prav tako zelo pomembna je tudi dostopnost. Zaradi slabih letalskih povezav Slovenije s svetom naši kupci potrebujejo več časa, da pridejo do nas. In čas je denar. Zato se moramo še toliko bolj truditi, da vzpostavljamo in ohranjamo osebne stike.
Kaj vas je naredilo in utrdilo kot dobrega managerja?
Določene voditeljske sposobnosti so zagotovo prirojene. Že v mlajših letih sem bil zagnan športnik. Še posebej sem se navduševal nad nogometom in se vedno izkazal kot dober vodja ekipe. Tudi ko je prišlo do nesporazumov, sem se trudil reševati težave in povezovati našo športno ekipo. Vse te lastnosti so mi prišle prav tudi v vlogi managerja.
Izjemno pomembna je bila moja odzivnost. Ko se je pojavil problem, sem se kupcu na klic odzval tudi ob dveh ponoči, čeprav sem bil na drugem koncu sveta. Odgovornost do kupcev in dobaviteljev je zame ključna. Prilagajal sem se jim, jih slišal in uresničeval njihove želje.
Za uspeh je pomembna tudi kontinuiteta naše poslovne kulture. Marmor Hotavlje deluje od leta 1948. Moji predhodniki so delali na podoben način kot jaz. In moji nasledniki nadaljujejo v tem duhu.
Vaša sinova podjetje odlično vodita dalje. Na kaj ste najbolj ponosni, ko ju opazujete pri njunem delu?
Užitek je gledati, kako je tisti, ki je prišel za teboj – sploh če gre za sinove ali hčere – še boljši od tebe. Nikakor ne smeš biti ljubosumen. To je glavno vodilo.
Delavnost je vrednota, ki jo v naši družini živimo že vrsto generacij. Z veseljem lahko rečem, da sta tudi moja sinova zelo delavna, perspektivna in vztrajna. Vešče obvladujeta tudi moderne tehnologije in sta v koraku s časom, vendar pa se hkrati zavedata pomembnosti osebnih stikov. Še posebej zdaj, ko tehnologija vse bolj obvladuje naša življenja, šteje, da delamo stvari s srcem.
Če pogledate nazaj, ali obstaja kaj, kar bi danes naredili drugače?
Ne obžalujem prav nobene odločitve, ki sem jo sprejel ali pa tudi ne. Nikoli mi ni bilo težko biti aktiven na raznolikih področjih. Samo v politiko se nisem nikoli spuščal in vesel sem, da je tako.
Mladi manager 2023 Michal Maco vodi podjetje Corwin Slovenija. Spoznali ste ga na Januarskem srečanju, ko sta prevzemala priznanji. Kaj bi mu svetovali kot izkušen manager?
Naj bo vztrajen in naj se ne ustraši izzivov. Tudi če pride kak padec, se je treba pobrati in iti naprej ter izkušnjo izkoristiti za pridobivanje pozitivnih naukov. To je vsa filozofija.
Menite, da je danes težje uspešno voditi podjetje?
Težko je primerjati različna obdobja, saj so med njimi prevelike razlike. Truditi se moramo biti najboljši v svojem času in biti hvaležni našim predhodnikom. Izjemno sem hvaležen starejšim direktorjem gradbenih podjetij, ki so me vzeli pod svoje okrilje kot enega izmed njih. Vedoželjnost je bila lastnost, ki me je vodila skozi kariero in nasploh v življenju. Pomembno pa je, da čim več izkušenj doživimo na lastni koži, saj se tako največ naučimo.
Veliki projekti so bili za nas odskočna deska. Dali so nam misliti, bili so izziv, a so nam hkrati odprli oči za zanimive novosti in tehnološke inovacije. Šli smo po korakih in se zgledovali po drugih podjetjih. Danes smo v razvoju korak pred ostalimi.
Aktivni ste tudi v Združenju Manager in poznate gibanje ‘Mi danes. Mi jutri. Mi vsi skupaj.’. Kako moramo po vašem mnenju razmišljati in sodelovati za skupno dobro?
Že celo življenje živim za ta cilj. Da delujem v skupno dobro je bilo zame vedno samoumevno. Ne razumem, zakaj v naši Sloveniji ne moremo sodelovati in si ustvariti skupne vizije v dobro vseh nas. Vsak od nas bi moral delati na odpravljanju svoje zamerljivosti. Kajti če ne zamerimo, gremo lahko hitro naprej in se ne ustavljamo pri razmišljanju o pretekli slabi izkušnji z nekom. Pomembno je tudi, da ljudi spoštujemo in cenimo njihovo strokovnost. Moto Združenja Manager je v teoriji zelo dober, a izkazati se mora še v praksi.
Marmor Hotavlje v številkah
V letu 2022 so ustvarili 19 milijonov evrov prometa in dosegli 57.000 evrov dodane vrednosti na zaposlenega. V petih letih so prihodke dvignili za več kot 60 %. Za investicije so v zadnjih treh letih namenili več kot 4 milijone evrov. Lani so zaposlili več kot 20 novih sodelavcev in imajo zdaj preko 160 redno zaposlenih.